قلم فارس

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

«آزادی های یواشکی»، گره کور بر مسئله حجاب

مدیر وبگاه | چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۱
اگر آزادی در هیچ چارچوبی نباشد قانون نیز معنا نمی یابد و قوانین شکل نمی گیرد. اساسا پیشرفت غرب در شهر نشینی مدیون وضع قانون است. اگر غرب در رانندگی و کسب و کار های اقتصادی پیشرفت کرده است، مدیون وضع قوانین است. همچنین اگر می بینیم غرب در روابط فردی، ازدواج و فساد اداری پسرفت کرده است باز هم ریشه در وضع قوانین دارد. هرچند وضع قوانین الزامی برای اجرا ندارد، بلکه وظیفه دولت است که اجرای قانون تصویب شده را ضمانت کند.

در مواجهه با پدیده حجاب ستیزی آنچه باید بیشتر از اصل حجاب مورد توجه قرار بگیرد، رواج قانون ستیزی است. مسلما بی حجابی خود یک پدیده فرهنگی است که حل آن مستلزم وجود احساس نیاز به حجاب در همه افراد جامعه است.

حرکتی در فیسبوک به راه افتاده است که در آن عکس های بی حجاب از زنان ایرانی در محیط عمومی قرار داده می شود. صفحه «آزادی های یواشکی» آن طور که مبدع آن مسیح علی نژاد ادعا می کند ابزاری است برای رساندن صدای مخالفان حجاب اجباری در ایران.

 


اکنون این سوالات مطرح می شود که حرکاتی از این دست اولا چقدر منجر به تغییر قانون حجاب در ایران می شود و ثانیا تا چه اندازه اثرات مثبت و منفی در جامعه دارد.

اولین اشتباه در برداشت از مفهوم آزادی است. اگر آزادی در هیچ چارچوبی نباشد قانون نیز معنا نمی یابد و قوانین شکل نمی گیرد. اساسا پیشرفت غرب در شهر نشینی مدیون وضع قانون است. اگر غرب در رانندگی و کسب و کار های اقتصادی پیشرفت کرده است، مدیون وضع قوانین است. همچنین اگر می بینیم غرب در روابط فردی، ازدواج و فساد اداری پسرفت کرده است باز هم ریشه در وضع قوانین دارد. هرچند وضع قوانین الزامی برای اجرا ندارد، بلکه وظیفه دولت است که اجرای قانون تصویب شده را ضمانت کند.

مسیح علی نژاد در ایران خبرنگار مجلس شورای اسلامی بوده است. وی بهتر از هر خبرنگار دیگری می داند وضع قوانین در مجلس قانون گذاری از چه اهمیتی برخوردار است. بدون وضع پشتوانه قانون هیچ دولتی نمی تواند دست به اجرا بزند. حجاب در ایران یک قانون است (ماده ۱۰۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۶۲). بنابراین تشویق به بی حجابی در مکان های عمومی یک ناهنجار و ضد قانون بشمار می رود. اینکه برخورد قانون با این پدیده چگونه باید باشد محل بحث این نوشته نیست، بلکه در تلاشیم به سوالات مطرح شده پاسخ بدهیم.

در ادامه این مقاله تاریخچه

 
حتی اگر این روش مقابله با حجاب اجباری را یک نوع اعتراض بنامیم، باید متوجه باشیم که در دل اعتراض باید احترام به قانون وجود داشته باشد.
 

وضع حجاب آمده است که می توانید مطالعه کنید. آنچه به نظر می رسد وضع قوانین مربوط به حجاب بانوان در ایران از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۵ به طول انجامیده است. یعنی حدود ۸ سال اقدامات قانونی جهت وضع و تکمیل آن طول کشیده است.

به نظر می رسد روند طبیعی تغییر قوانین حجاب نیز از طریق مشابه باید اتفاق بیافتد. اما رویه ای که برخی مخالفان حجاب در پیش گرفته اند هرگز به سر منزل قانون نخواهد رسید. «آزادی های یواشکی» نیز در زمره این تیپ برخورد ها با قانون حجاب می باشد. خانم علینژاد اگر در این مسیر مصرّ است باید بداند راه قانونی را انتخاب نکرده است.

حتی اگر این روش مقابله با حجاب اجباری را یک نوع اعتراض بنامیم، باید متوجه باشیم که در دل اعتراض باید احترام به قانون وجود داشته باشد.

در این بخش یعنی قانونی سازی مخالفت ها با حجاب البته باید حق قانونی مردم و نماینده های آنها در تغییر و اصلاح قانون را تقویت کرد. به این معنی که ساز و کار تغییر و اصلاح قانون نیز از طریق نمایندگان قانون هموار باشد و فضای تخریب مخالف در صحن مجلس وجود نداشته باشد.

از طرف دیگر موافقان آزادی حجاب می گویند با برداشته شدن این قانون بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اشاره این گروه به میل آزادی خواهی انسان است. آن بخش از جامعه که می خواهند بدون حجاب در اماکن عمومی حاضر شوند قطعا مؤید این ادعا هستند. اما مخالفان این عقیده می گویند نباید در برقراری آزادی حجاب ارزش های اخلاقی و خانواده از بین برود.

علی مطهری نماینده آزاده مجلس شورای اسلامی که نطق های آتشین سیاسی او زبان زد و مورد تحصین اپوزیسیون داخلی است نظرش را درباره حجاب این گونه بیان می کند: «دولت باید در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود دانشجویان بدحجاب جلوگیری کند. محیط دانشگاه محل حضور دانشجویان بد پوشش و محل تحریک غریزه جنسی نیست و دولت هم نباید برخورد با این افراد را به دانشجویان متدین واگذار کند، بلکه خود دولت باید ساز و کاری فراهم نماید تا در مبادی ورودی دانشگاه‌ها از ورود افراد بدحجاب اعم از دختر و پسر جلوگیری شود. مسوولان دانشگاه‌ها نیز در این زمینه تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نگیرند و با قاطعیت کار خود را انجام دهند. امیدواریم دولت موضع خود را تغییر دهد و با جدیت به نظارت بر مساله حجاب در جامعه و مسائل دیگری نظیر نظارت بر ساحل دریاها و خرید و فروش سی دی‌های خانمان برانداز بپردازد، چرا که روح و جان انقلاب اسلامی همین مسائل فرهنگی است.»

منبع : رسانه ایران

  • مدیر وبگاه

آزادی

حجاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی