قلم فارس

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

رجز خوانی ماهواره ها روی موج ابتذال

مدیر وبگاه | چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷

به عقیده بسیاری از کارشناسان علت بسیاری از بزه‌های اجتماعی در چند سال گذشته به ویژه در بین جوانان استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای و مشاهده تصاویر مبتذل و مستهجن است که این تصاویر می‌تواند بر روی فکر و ذهن جوان تأثیرات منفی و مخربی داشته باشد.

در چند ماه گذشته این موضوع تا جایی پیش رفته که تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای بدون هیچگونه فیلترینگ و یا ضابطه‌ای و در قالب شبکه‌های اجتماعی اقدام به پخش تصاویر غیراخلاقی و مستهجن می‌کنند وحتی در چند ماه اخیر با ارائه شماره تماس و راه‌های ارتباطی از مخاطب خود می‌خواهند که با این شبکه‌ها تماس گرفته و نوعی ارتباط غیراخلاقی تلفنی و از راه دور برقرار کنند.

 

سهل انگاری خانواده‌ها

 یکی از علت‌های اصلی گرایش فرزندان و جوانان به این نوع شبکه‌ها سهل‌انگاری بخشی از خانواده‌های ایرانی نسبت به استفاده فرزندان از شبکه‌های ماهواره‌ای است.

دکترشهربانو قهاری، روانشناس و استاد دانشگاه با بیان این مطلب که خانواده به عنوان نهاد اصلی جامعه نقش اصلی را در رابطه با موضوع دارد، می‌گوید: سهل انگاری تعدادی از خانواده‌ها در رابطه با ماهواره و خطرات آن می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های جدی روحی و روانی در بین فرزندان باشد.

 

این زنگ خطر برای چه کسی به صدا در آمده؟

شبکه‌های ماهواره‌ای که به تازگی به راه افتاده و به دنبال ارتباط با مخاطبان هستند، می‌توانند زنگ خطر جدی برای یک بحران اجتماعی و آسیب‌های شدید روحی و روانی برای جوانان و حتی کودکان و نوجوانان باشند.

 استفاده از تصاویر مبتذل برای برقراری ارتباط از شیوه‌های جدیدی است که این نوع شبکه‌ها برای برقرای ارتباط با جوانان در دستور کار خود قرار داده‌اند.

زمانی این اقدام را در راستای جنگ نرم دشمن و ترغیب جوانان به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای دانسته و بر این باور است که استفاده از تصاویر تحریک‌آمیز بخصوص برای نسل جوان و به کار بردن موسیقی‌های تند و با ضرب‌آهنگ بالا از شیوه‌های این نوع شبکه‌ها است.

 یکی از راهکاری کاهش این نوع آسیب اجتماعی رفع دغدغه‌های اصلی جوانان به ویژه در حوزه اشتغال و ازدواج می‌باشد و چنانچه یک جوان کار مناسب و زندگی در حد متعادل داشته باشد بسیار کمتر به سراغ اینگونه موارد خواهد رفت.

یک زن و مرد خطرناک در خانه ما!

در بخش پایانی این گزارش نمی‌خواهیم همانند گزارش‌های معمولی حرف‌های تکراری بزنیم و آنها را به رشته تحریر دربیاوریم اما می‌خواهیم چند لحظه فقط در حد چند لحظه مسؤولان، خانواده‌ها و جوانان را به تفکر در رابطه با این موضوع و خطرات آن دعوت کنیم.

شبکه‌های ماهواره‌ای با امکان دسترسی به اطلاعات، تصاویر، فیلم‌ها و اتاق‌های گفت‌و‌گو فرصت‌ها و تهدید‌های تازه‌ای را برای ما به ارمغان آورده است.

اینکه استفاده از ماهواره در ایران آزاد است یا نه، به ما ارتباطی ندارد و این مسؤولان هستند که باید برای این موضوع تدابیر لازم را بیندیشند، اما آنچه که به ما مرتبط است، شفاف‌سازی افکار عمومی ‌و آگاه‌سازی اقشار مختلف از خطرات این نوع شبکه‌ها است چرا که در چند سال گذشته به علت عدم اطلاع‌رسانی در برخی از بخش‌ها به ویژه ماهواره و مسائل پیرامون آن شاهد مشکلات مختلفی در بدنه جامعه هستیم.

لازم است مسؤولان با برنامه‌ریزی بهتر در زمینه استفاده از دستگاه ماهواره در جامعه و خانواده‌ها هم با حفظ هوشیاری و آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدات این وسیله ارتباطی بهترین روش‌ها را برای برخورد با این نوع از آسیب اجتماعی به کار گیرند.

فراموش نکنیم در صورتی که این موضوع محقق نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد توسعه روزافزون آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در بین آحاد مردم خواهیم بود.

منبع :جوان

  • مدیر وبگاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی