قلم فارس

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

دیدار مدیران غول‌های فناوری با اوباما

مدیر وبگاه | جمعه, ۸ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۴۴

مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار فیس‌بوک و اریک اشمیت ٬مدیر اجرایی گوگل٬ رید هستینگز٬ مدیرعامل نت‌فلیکس و مدیران سه کمپانی عظیم تکنولوژیک دیگر از جمله باکس٬ دراپ‌باکس و پلنتیر٬ از جمله کسانی بودند که به کاخ سفید رفتند تا نگرانی‌های خود پیرامون نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت توسط سازمان‌های جاسوسی در آمریکا و دیگر نقاط جهان را با باراک اوباما و دستیاران ارشدش در میان بگذارند.

 

نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت توسط سازمان‌های جاسوسی

نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت توسط سازمان‌های جاسوسی

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای پس از برگزاری این دیدار که نخستین دیدار رسمی و تکنولوژیک-سیاسی باراک اوباما با محوریت رسوایی جاسوسی‌های NSA است٬ اعلام کرد: «رئیس‌جمهور تلاش کرد تا بار دیگر به مدیران این کمپانی‌ها اطمینان دهد که اصلاحات وعده داده شده درباره روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را اجرایی خواهد کرد.»

 

در پی افشاگری‌های تکان‌دهنده ادوارد اسنودن پیرامون تلاش‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ به حریم خصوصی شهروندان با توسل به شیوه‌های پنهان‌کارانه و غیرقانونی٬ فشار افکار عمومی بر دولت اوباما چنان افزایش یافت که رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۱۴ وعده داد به زودی روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در سازمان‌های جاسوسی را متحول خواهد کرد.

 

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: «رئیس جمهور بر تعهد دولت‌اش به برداشتن گام‌هایی در جهت اطمینان دادن به مردم درباره حراست از حقوق اساسی آنها تاکید کرد و گفت با این حال از ابزارهای مهمی که به امن‌تر نگه داشتن ما کمک می‌کنند٬ بهره خواهد گرفت.»

 

سیاست‌های جاسوسی آمریکا زیر باد انتقادات مارک زاکربرگ

 

مارک زاکربرگ ۲۹ ساله٬ بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک از جمله کسانی است که بیشترین انتقادات و اعتراضات را درباره برنامه‌های گسترده جاسوسی ارتباطات دیجیتال٬ از دولت آمریکا کرده است.

 

پس از دیدار مدیران تکنولوژیک با اوباما٬ یکی از سخنگویان مارک زاکربرگ گفت او در این نشست هم تاکید کرد که «اگرچه دولت آمریکا قدم‌های مهمی در جهت اصلاح شیوه‌های شنود٬ رهگیری و جمع‌آوری اطلاعات برداشته٬ اما این اقدامات کافی نبوده است. به همین سادگی.»

 

به گفته مارک زاکربرگ، «مردم در سراسر جهان این حق را دارند که بدانند اطلاعات‌شان امن است و از حریم خصوصی‌شان حراست می‌شود و فیس‌بوک همچنان از دولت آمریکا خواهد خواست که درباره شیوه‌هایی که برای جمع‌آوری اطلاعات به کار می‌برد شفافیت بیشتری نشان دهد و از حقوق و آزادی‌های مدنی کاربران بیشتر حفاظت کند.»

 

 

یکی از منابع آگاه در این باره به گاردین گفته است که دعوت‌نامه‌های مربوط به این دیدار یک هفته پیش از برگزاری آن (در روز ۱۵ مارس) ارسال شده بود؛ دو روز پس از آن‌که مارک زاکربرگ در یک پست عمومی فیس‌بوکی سیاست‌های جمع‌آوری اطلاعات دولت آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

 

زاکربرگ در آن پست در صفحه شخصی خود نوشته بود: «با رئیس‌جمهور اوباما تماس گرفتم تا نگرانی‌هایم درباره خسارتی که دولت او دارد به آینده همه ما وارد می‌کند را ابراز کنم. متاسفانه به نظر می‌رسد تا عملی شدن اصلاحات واقعی زمانی طولانی باقی مانده است.»

 

از زمان آغاز افشاگری‌های ادوارد اسنودن٬ بسیاری از شرکتهای فناوری از جمله گوگل٬ یاهو٬ توییتر و فیس‌بوک خواستار شفافیت بیشتر دولت ایالات متحده درباره شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات شده‌اند. آنها همچنین تلاش کرده‌اند تا با شفاف‌سازی بیشتر پیرامون روابط خود با سازمان‌های جاسوسی آمریکا٬ از جمله NSA نشان دهند که نقش فعال و همکاری موثری در این زمینه با آنها ندارند.

  • مدیر وبگاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی